کشف نرم افزار جاسوسی روسی در کامپیوترهای دولتی لیتوانی

کشف نرم افزار جاسوسی روسی در کامپیوترهای دولتی لیتوانی

به گزارش رویترز دولت لیتوانی می گوید که یک نرم افزار جاسوسی ساخت روسیه در کامپیوتر های دلوتی خود پیدا کرده است. که از سال 2015 تا کنون بر روی…

به گزارش رویترز دولت لیتوانی می گوید که یک نرم افزار جاسوسی ساخت روسیه در کامپیوتر های دلوتی خود پیدا کرده است. که از سال 2015 تا کنون بر روی سیستم های دولتی این کشور فعالیت می کرد.

کشور لیتوانی یکی از سه جمهوری حوزه بالتیک کشوری این سالها در خط مقدم تنش بین غرب و روسیه قرار گرفته است. می گوید کرملین مسئول حملات سایبری است, که طی دو سال گذشته به کامپیوتر های دولتی این کشور آسیب وارد کرده است.

رئیس امنیت سایبری این کشور به خبرگذاری رویترز گفت است که سه مورد از نرم افزار های جاسوسی روسیه در کامپیوتر دولتی لیتوانی طی سال 2015 کشف شده است. و 20 مورد از تلاش برای آسیب پذیر کردن آنها نیز مشاهده شده است.

Rimtautas Cerniauskas رئیس مرکز امنیت سایبری لیتوانی گفت نرم افزار جاسوسی که ما پیدا کردیم به مدت یک سال و نیم بر روی سیستم های دولتی لیتوانی کار می کرد. تا قبل از اینکه نمونه مشابه آن در آمریکا کشف و خنثی شود.

کرمیلین بلافاصله به درخواست کتبی رویترز در مورد ادعا لیتوانی پاسخ نداد.  البته کرمیلین در گذشته هم اتهامات هک موسسات غربی را نیز رد کرده است.

ترس از حملات سایبری از زمان انتخابات آمریکا و هک شدن ایمیل های حزب دمکرات این کشور توسط روسها و جاسوسی از آنها بیشتر شده است.

لیتوانی, استونی, لتونی که در زمان جکومت کمونیست توسط مسکو اداره می شدند. اکنون پس از الحاق شبه جزیره اکراینی کریمه به خاک روسیه نگرانی زیادی دارند. بخصوص اینکه سه کشور ذکر شده از حکومت اکراین حمایت می کردند.

بر اساس آنچکه که مقامات بالیتک این حملات را یک بیدار باش می نامند. حملات سایبری به سایت های اینترنتی خصوصی و دولتی استونی در سال 2007 ضربات گسترده ای وارد کرده است. تا جایی که سایت های دولتی و بانکداری آنلاین این کشور بسته شد.

سرویس های اطلاعاتی لیتوانی در گزارش سالیانه خود می گویند که حملات سایبری عمدتا جرایم مالی و جاسوسی سیاسی از موسسات دولتی را هدف قرار داده است.

Cerniauskas گفت که نرم افزارهای جاسوسی روسیه قادر است تا تمامی اسناد را که پیدا می کند و تمامی رمز های عبور استفاده شده در سایت ها, جی میل, فیس بوک, آدرس های اینترنتی را به یک آدرس اینترنتی که معمولا توسط سازمان های جاسوسی روسیه مورد استفاده قرار می گیرد, انتقال دهد.

Cerniauskas گفت: اینها به تنهایی تائید می کند که آنها در حال تلاش هستند تا حوزه سیاسی ما را نفوذ پذیر کنند.

 

منبع: venturebeat.com

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up